Jak zařídit zastavení vlaku

. Míněno je samozřejmě mimořádné a povolené zastavení vlaku ve stanici, kde normálně nestaví. A nebylo to vůbec jednoduché, jak by se mohlo zdát po prostudování drážního předpisu ČD SPPO - „Mimořádné zastavení nebo zdržení vlaku je možno objednat u pokladní přepážky nejdříve 2 měsíce před požadovaným dnem zastavení vlaku.“
I vyhotovil jsem objednávku na zastavení i posílení vlaku do Mladotic v inkriminované dny a protože znám „kompetentnost“ řadových pracovníků dráhy, odvezl jsem jí osobně do uzlové železniční stanice (užst.) Most (která je výchozí stanicí inkriminovaného rychlíku) přednostce osobní stanice. Tato (velmi příjemná a kompetentní) paní mi sdělila, že jsem to mohl odnést na pokladnu rovnou v Chomutově, objednávku hned poslala do Ústí a následně do Prahy na GŘ. Ještě týž dne odpoledne telefonovala jakási paní z Mostu, že GŘ nám zastavení povolilo a je třeba je zaplatit předem. A že si mohu vybrat stanici, kde to chci zaplatit. Logicky moje volba padla na Chomutov město, kam jsem se následujícího dne odpoledne vydal. Vyčkaje, až opadne nápor lístkuchtivých cestujících přistupuji k okénku a říkám, že tu mám zaplatit povolené zastavení vlaku. Reakce pokladní byla následující: „Ježíšmarjá, já to věděla! Celou dobu doufám, že to nepadne na mně, nikdy jsem to ještě nedělala“. (A to mne přátelé později ubezpečili, že jsem narazil na nejvíce empatickou pokladní této stanice). A začala telefonovat, bohužel „po celé dráze nikdo nic nevěděl“ (slova paní pokladní), až se zadařilo najít položku zastavení v počítači. První pokus o vystavení jízdenky (nebo zde spíše zastavenky) se nezdařil pro chybné datum. Nakonec jsme společnými silami dali vše dohromady a já jsem držel v ruce obálku se dvěma „zastavenkami“ dohromady za 1200 Kč a průvodní dopis z GŘ ČD, který mám ukazovat ve vlaku.
Protože ale znám dráhu, jsem nedůvěřivý. Další den mailuji paní přednostce do Mostu, že platba byla provedena a jestli mohu opravdu doufat, že soupravy budou posíleny. Po kladné odpovědi (a omluvě za neznalost pokladní v Chomutově) jse záležitost spokojeně pustil z hlavy.
O dva dny později se na display mého mobilu objevilo drážní číslo. Volal jakýsi pan S. z GŘ ČD a prosil mne, zda bych mohl oskenovat ony „zastavenky“ a poslat mu je mailem – v pokladně na městě to prý zvorali. Bez problémů jsem mu vyhověl – ale červíček pochybností stále hlodal, a tak jsem se vysoce postaveného úředníka dráhy na rovinu zeptal, jakou máme jistotu, že nám rychlík v Mladoticích opravdu zastaví. Na druhém konci následovalo zaváhání a pak: „už se stalo, že to projeli... Ale v tom případě můžete bez pokuty zastvit vlak záchrannou brzdou..“. To mi bylo vcelku jasné (a v koutku duše jsem v tuto možnost i doufal), ale co zpátky, až vlak pojede od Plzně a my v něm nebudem? Mám požádat výpravčího, aby dal semafor na Stůj? Tady jsem byl vyveden z omylu, žádný výpravčí tam není, trať je řízena dispečersky... Jediná možnost prý je, dávat návěst 62a – Stůj, zastavte všemi prostředky! Naštěstí jí ovládám, takžem jsem se panem S. rozloučil.
Pak už jen plynul čas, až nadešel čas odjezdu. S napětím očekávám na peróně příjezd rychlíku 1199 – a opravdu, je posílen o 100%! na čtyři vagony. Pravda, souprava trochu různorodá modro-červená – na obou koncích motory 843, u jednoho z nich řídící 943, ale u druhého je připražen starý vůz Btn , takže se nedalo jet na kabel mnohočlenného řízení, centrálně zavírat dveře a se soupravou tak jely kompletní dvě vlakové čety.
Milá paní průvodčí nás uvítala slovy „tak tohle všechno jede do Mladotic?“ a mně bylo jasné, že s námi počítá. Jen jsem se zeptal, jestli to ví i fíra – i tady byla odpověď kladná, má to přišpendlené na pultíku. A tak jsme jeli a jeli. Před Mladoticemi souprava opravdu zpomaluje a vzápětí brzdí na nástupišti, kde ze svých útrob vypouští stovku lidí, které čeká krásných skoro pět dnů na Oblátku.
A tak nás čekala už jen cesta zpět. Na nádraží jsme byli včas, Markéta mává vstříc přijíždějícímu rychlíku, ten na oplátku hned zahouká, že jako rozumí. Všichni nastoupili, vlak se rozjel a zdálo by se, že vše skončilo úspěšně.
Ale zdání klame. Vedoucí měli pokyn koupit pro cestu zpět zvýhodněnou jízdenku SoNe+ Ústecký region, která podle webu ČD (a ověřením dotazem na osobní pokladně) má platit právě z/do Mladotic. Ovšem průvodčí rychlíku R1194 byl jiného názoru – podle něj to platí až z Blatna u Jesenice a z Mladotic tam se musí koupit skupinová jízdenka. Takže Markéta musela zakoupit ještě 90 jízdenek za 1587.- Kč!
Když jsem zjistil tuhle pitomost po příjezdu do Chomutova, rozžhavilo mně to do běla. Opět jsem provedl ověření a obrátil se opět do Mostu na paní přednostku, která samozřejmě po dotazu na správě dráhy potvrdila správnost mého názoru – platí to z Mladotic! Ihned vybavila reklamaci a v pondělí 14.5. jsme měli peníze zpět!
Při odevzdávání jízdenek jsem strávil s paní přednostkou asi čtvrthodinu v přátelském a srdečném rozhovoru o dráze, který završila slovy: „já jsem do té Plzně volala a řekla jim, že když už se nám povedlo bez problémů dvakrát mimořádně zastavit, dvakrát posílit vlak, tak se u nich najde blbec, který nezná základní předpisy a všechno po....“.

Autor: Boiler, vloženo: 15.05.2012